Varvsrörelsen
Varvsrörelsen bedrevs vid skeppsvarvet på Getskär mellan 1811 och 1886. Sammanlagt byggdes ett 30-tal fartyg.
Genom att starta varvsrörelse uppnåddes flera fördelar:
- Utökad transportkapacitet
- Förädling av virkesproduktionen
- Möjlighet att sysselsätta ledig arbetskraft när sågen stod stilla under vinterhalvåret
Verksamheten på pråmvarvet bedrevs under första hälften av 1900-talet. 1943 byggdes den sista pråmen. Sammanlagt fanns ett 60-tal pråmar i hamnen under olika tidsperioder, vilka också behövde underhållas.
Efter 1943 användes pråmslipen huvudsakligen för byggande och reparation av flottläggningsramar.
7. Varvssmedjan
Smedjan byggdes för att förse den återupplivade varvsrörelsen med beslag, bult, spik od. Initiativtagare var bruksdisponent Tundahl, som var en framstående ingenjör och tekniker. Tundahl anlade 1869 den första varmförzinkningsanläggningen i Sverige vid smedjan i Sikeå. Genom förzinkning blev beslagen mindre rostbenägna och därmed hållbarare.
Pråmregistret
Pråmregistret omfattar totalt 62 pråmnummer. Så många pråmar har knappast samtidigt funnits i hamnen. Eftersom registret sträcker sig över 40 år har pråmar succesivt utrangerats och nya har kommit till. De sista 10 pråmarna såldes 1951.